اخبار پزشكي و سلامت اخبار پزشكي و سلامت .

اخبار پزشكي و سلامت

آيا پزشكي جديد طب سنتي را تاييد مي كند

طب سنتي

 

اگر كسي با نسخه اي از طب سنتي مداوا شد، تصور مي كند كه ديگران نيز با همان نسخه شفا مي يابند. حال آن كه امكان دارد داروي سنتي خاصي براي درد معده فرد الف مفيد باشد و براي فرد ب غير مفيد يا حتي مضرّ.
۱ – برخي درباره فوايد طب سنتي چنان سخن مي گويند كه گويا با اين روش مي توان همه بيماري ها را شفا داد و در مقابل، گروهي ديگر، آن را كاملاً منسوخ شده مي دانند و پزشكي جديد را نسخه نهايي همه بيماري ها مي دانند.
اين نگاه هاي افراطي به طب جديد و قديم، يا ناشي از ناآگاهي است يا تعصب.
واقعيت اين است كه طب سنتي در پيشگيري از بسياري از بيماري ها و نيز مداواي برخي از امراض، هنوز هم كه هنوز است، حرف هاي زيادي براي گفتن دارد ولي نمي تواند پاسخگوي همه نيازهاي پزشكي باشد.
پزشكي جديد نيز راه حل هاي متعددي براي درمان بيماري هاي بشر دارد كه بسياري از آنها از عهده طب سنتي بر نمي آيد. ضمن آن كه برخي از راه ها و نسخه هاي طب سنتي با پيشرفت هاي جديد تاييد شده و برخي نيز مردود شده اند.
بنابراين، هر دوي اين ها به عنوان بخشي از ميراث علمي بشر، مورد احترام و مراجعه هستند و نفي شان منطبق با واقع نگري نيست.
۲ – طب سنتي را “طب الصحه” نيز مي نامند؛ يعني طبي است كه بيش از آن كه بر درمان تأكيد كند، بر سلامتي و پيشگيري تأكيد مي كند و از جمله اصرار دارد كه طبيعت افراد بايد شناسايي شود و تغذيه بر اساس طبع و مزاح صورت گيرد.
۳ – در پاسخ به آن دسته افرادي كه طب سنتي را كاملا مردود مي دانند و حتي آن را مسخره مي كنند و مي گويند كه اين طب قادر به درمان بيماري ها نيست بايد گفت كه:
اولاً اگر اين طب نمي تواند بيماري ها را علاج كند، پس چگونه افرادي مانند ابوعلي سينا، به عنوان معروف ترين پزشكان دنيا شهرت جهاني يافته اند. آيا آنها در تمام سال هايي كه طبابت مي كردند، بيماران را شفا نمي دادند و به پزشكاني حاذق معروف مي شدند يا آن كه واقعاً عمليات طبي شان موثر بود و به خاطر همين اثرگذاري مفيد معروف و محبوب شده اند؟
اگر طب سنتي ايراني، قادر به معالجه بيماران نبود، چگونه از بين همه منابع علمي دنياي قديم، كتاب قانون ابوعلي سينا به مدت ۷۰۰ سال در مدارس و دانشكده هاي پزشكي اروپا تدريس مي شده است؟
ثانياً بسياري از ما شاهد هستيم كه افراد زيادي در همين دوران كنوني و اي بسا افرادي هم از اطرافيان خود ما دچار انواع بيماري ها بوده اند و با نسخه هاي طب سنتي مداوا شده اند؛ افرادي كه گاه به پزشكان زيادي هم مراجعه كرده و جواب مناسبي هم نگرفته بودند.
ثالثاً امروزه شاهديم كه در دنياي مدرن نيز به صحت برخي آموزه هاي طب قديم پي برده اند و پزشكي جديد نيز آن را تأييد كرده است. مگر در همين المپيك لندن نبود كه شاهد استفاده گسترده ورزشكاران آمريكايي و اروپايي از بادكش براي بهبود عملكرد بدن بوديم؟
البته در همه موارد طب سنتي پاسخگو نيست – كما اين كه درباره طب جديد نيز اين گونه است – و علت نيز اين است كه از يك سو، طب سنتي، محدويت هاي خود را دارد و از ديگر سو، تشخيص درست نيز بسيار مهم است.
۴ – يكي از آفت هاي طب سنتي كه بدان آسيب مي زند اين است كه اگر كسي با نسخه اي از طب سنتي مداوا شد، تصور مي كند كه ديگران نيز با همان نسخه شفا مي يابند. حال آن كه امكان دارد داروي سنتي خاصي براي درد معده فرد الف مفيد باشد و براي فرد ب غير مفيد يا حتي مضرّ.
طبيعي است كه فرد ب بعد از مصرف داروي سنتي و جواب نگرفتن از آن، كل طب سنتي را رد مي كند.
بنابراين، همان گونه كه در پزشكي جديد از خوددرماني منع مي كنند، در طب سنتي نيز اين گونه است و بهتر است به متخصصان طب سنتي مراجعه كرد.
۵ – از آنجا كه داروهاي طب سنتي، پايه گياهي دارند، گمان غالب اين است كه مي توان داروهاي گياهي را مي توان بي ضابطه و بي رويه مصرف كرد و از عوارضش مصون ماند حال آن كه اين گونه نيست و بايد هرگونه اقدامي در اين خصوص با مشورت متخصص مربوطه باشد.
۶ – در سال هاي اخير، اتفاق خوبي افتاده و آن، ادامه تحصيل پزشكان جديد در رشته طب سنتي است. اين اتفاق باعث شده است آموزه هاي طب سنتي در معرض يافته هاي جديد علمي قرار بگيرد و بروز شود، ضمن آن كه با پيوند طب قديم و جديد، افق ها و روش هاي جديدي پيدا شده است كه مي تواند به پويايي طب سنتي كمك كند. همچنين اين اتفاق باعث توليد انواع داروهاي گياهي در قالب صنعتي شده است كه هم به سلامتي جامعه كمك مي كند و هم به اشتغالزايي.


برچسب: ، اخبارسلامت، خبر پزشكي، داروهاي سنتي، درمان با داروهاي گياهي، طب سنتي،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ دى ۱۳۹۶ساعت: ۰۸:۴۳:۱۳ توسط:faezeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :